05 September 2011

SAMBUTAN RAYA 2011

wit baby rayyan..cik ngah dia comel kan??

wit sis ana n baby rayyan..time ni blackout..so dok posing kt depan umah sb panas tahap maksima

geng gebu2

wit my lovely mom..sape lagi lawa???

wit sedara sepupu sepapat...

cik ngah n balkis!

paksu li wit anak2 buah dia

tok ayah ngn cucu2 kesayangan dia

budak2 comel..ayu berbaju kurung di pagi raya..

ASSALAMUALAIKUM.....

Alhamdulillah,seluruh umat islam telah menyambut hari raya aidilfitri,dan hari ini merupakan hari raya yang ke 7 mean da seminggu la kita berhari raya...masing2 sudah memulakan kerja semalam @ hari ni...rmai yg sudah meninggalkan desa dan kembali ke kota untuk mencari rezeki...dan jalan2 di kelantan kembali pulih seperti sedia kala...seperti kelaziman bila tiba musim perayaan,jalan2 di kelantan ni sgt2 la sesak tahap dewa smpai nk g kenduri n beraya pn sgt2 stress..tp oleh kerana raya,ku gagahkan jua menghadiri jemputan kenduri dan rumah terbuka...mari bercerita psl raya...untuk pengetahuan semua (mcm rmai jer follower aku ni kan) aku masih lagi gigih bekerja pada hari terakhir puasa...tp oleh kerana bos aku baik hati maka dia menghalau aku balik umah seawal pukul 11..sblm itu dia sempat bagi duit raya kt aku..huhuhu,time kasih bos!mlm raya tu plak,mak aku bt keputusan utk tutup kdai kerana dia terlalu sibuk menyiapkan tempahan2 nasi dagang dia..aku sgt2 gembira,bukan apa,slalunya kl mlm raya mak aku sibuk berniaga di kedai nya..so tinggal la aku sorg2 mengemas rumah..feel utk beraya tu x dirasai sgt..lebih meriah jika semua ahli keluarga berkumpul ramai2 dan sama2 mengemas rumah kan?so,mlm raya tu aku dan adik2 aku gigih mengemas rumah yg mcm tongkang pecah..huhuhu..tdo pn lwt,xkisah la mata nk bengkak di hari raya ke apa..janji aku dpt beraya dgn meriah bersama2 keluarga aku.

hari raya pertama


lepas sembahyang raya,ktorg beraya bersama-sama famly dl,salam2 ngn mak ayh,bg duit kt ank2 sedara..seronok melayan keletah ank2 sedara aku si Balkis ngn Aisya nih...ayu btl pkai baju kurung pstu jalan asyik jatuh jer sb kain dorg sempit...tahun ni cik ngah bg ckit jer duit raya x mcm tahun lepas..tahun ni cik ngah sengkek..huhuhu..lepas tu siap2 g beraya umah nenek belah ayh aku dan umah pak sedara aku..seronok sgt berkumpul rmai2..siap snap2 tp malangnya bukan dgn kamera hp aku so aku x dpt la koleksi gmbr2 tu..ni la padahnya kl x der fb sepupu2 sb dorg kata nk upload dlm fb,tgh hari nya balik umah sb abg ngn kak ipar nk dtg beraya kt umah.tgh2 syok beraya,leh plak x der bekalan lektrik..da panas gler time tu,mmg cair segala mekap2 kt muka nih.anak2 sedara nk nangis2 sb panas...msg2 agkt kerusi2 g dok kt luar umah amik angin yg x berapa nk sepoi2 bahasa..dkt 3 jam jgk lah ktorg berpanas-panasan...ptgnya g beraya rumah nenek belah mak plak..x brapa seronok sb rmai sedara2 n spupu da g beraya kt tmpt lain,so beraya ngn nenek jer lah...lepas tu wt muka x tau malu g beraya umah pkwe adik aku..best makan roti jala ngn kuzi,pstu makaroni sup..perut kenyang balik tdo la apa lg.huhuhu....

hari raya kedua


bgn agak lewat..bersihkan apa2 yang patut kt dapur....ada rendang daging kakak aku buat..emmm,sedap bila dimakan dgn pulut bg menggantikan ketupat dan lemang.huhuhu..tgh hari,pak sedara aku dtg..emm,agak boring ckit sb x berapa nk rapat ngn dia...huhuhu.so amik keputusan mendiamkan diri..tiba2 hp aku berbunyi lagu lazy song...membe aku nk dtg beraya kt umah..eemm,kwn lelaki but not special boyfrenz ok!malu jgk sb x der makanan nk dihidangkan..cuma ada biskut raya,dan rendangn pulut jer..lepas tu bersiap2 nk g umah membe aku roosliza..dekat jer umah,jalan kaki pn sampai tp nk jgk menumpang kete org...kt umah za,dia hidangkan makaroni goreng..aku sibuk melantak kek coklat...sedap woo...lepas tu ktorg g beraya umah sabariah,umah mokje,dan umah pija..best sgt2 jmpa membe2 lama.time raya cm ni la nk jmpa dorg kan,,kl x msg2 dok jauh diperantauan...

hari raya ketiga


menghadiri kenduri kawin membe tmpt keje..dua kenduri tu..siap sesat2 lg..da la masa nk beli hadiah ktorg kena Q panjang x hengat.pnya rmai org nk beli hadiah menandakan rmai la yg berkahwin dimusim perayaan ni..kenyang gler perut aku mkn kt tmpt kenduri,,,membe2 aku sgt comel bila dimekap..wah x sabarnya nk kwin jgk..hhuhuhu...ptgnya balik umah,g plak uman membe aku si zamir ni..nk bertemu mata ngn dia sblm dia berangkat ke Australia untk menyambung pengajian dia,,,lepas tu kebetulan mak aku bt laksa,so aku ajak2 kwn2 dtg umah mkn laksa...

hari raya keempat


ok..x pegi mana2...juz dok umah jer sb selesema..!!!!

hari raya kelima


selesema lagi..dok berehat kt umah jer!!!!!!!

hari raya keenam


dok umah jgk...sob..sob..sob....

hari raya ketujuh


dok umah jgk..bgn pn da tgh hari...cuma ptg kuar jap ngn za,g pjbt pos,n g makan2 mee sup n abc..wlpn demam dan lelah,tp aku mkn jgk abc..akibatnya mcm skang,semput jer...sabor jer la..

1 comment:

  1. Hihi, siap kna halau ngn bos lg tu..baik bos awk bg duit raye. Wah..besh ari raye dia.. Selamat Hari Raya Jah.. Maaf Zahir & Batin. Oh..raye x g umah kiter eh.. Ala, rugi x rasa laksa ma..huuu. Thn ni x g raya mane pn. Lps raye baru g skit2, tp klu g umah jah time ni mesti jah & irah dah x de kat umah. Takpe, next time kiter raye umah awk eh. Cyg kat awk tau. Jga dri skit. Jgn mkn bnda2 sjuk time skt ni..nti cian dier.

    ReplyDelete